Wanneer we bij He-Ja Motortechnics de kleine KTM 85cc onder handen krijgen, lopen we vanaf het begin al tegen een deel aan dat qua afwerking onze waardering niet kan verdienen.
In de nieuwe modellen van 2004 en gedeeltelijk 2005 is de smering van het bigend niet goed. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de fabricage aan een kant van de drijfstang onderaan niet een smeer-opening is gemaakt. Wordt de drijfstang dan ook nog gemonteerd met deze fout aan de rechterkant,loopt de zijring en lager warm en gaat kapot.
Ondanks dat KTM er iets aan heeft verandert bij model 2005 blijft het probleem zich voordoen.
De foto met de verandering spreekt voor zichzelf.
Kosten van deze ingreep Euro 75.00 excl. BTW en verzendkosten.
Deze zuiger is in diverse typen motoren te gebruiken,standaard voor KTM met penhoogte 22,00 mm.
De zuiger is ook te leveren in penhoogte 21,5 en 21,0 mm. De pendiameter 15 mm. Verder is het pengat één mm naar voren geplaatst hierdoor komt er een verbeterde verdeling van de leibaankrachten,en heeft men minder last van dichtslaan en (of) vast zitten van de zuigerveer in de groef.
Verder is ter plaatse van de uitlaatzijde onder de veergroef iets materiaal weggehaald waardoor de veer minder (dan wel) geen last heeft van vastklemmen.
Dit is een gesmede zuiger van een speciale materiaal samenstelling. Verder gebruiken we een zeer speciale zuigerveer van het type; ,,half keystone” waarop speciale coating is aangebracht.
Voordelen van dit type zuiger:
- Langere draaitijd (we hebben getest tot aan 25 uur). Minder slijtage (na 25 draaiuren 0,02 mm).
- Door een speciale zuigerbodem met meer oppervlak dan de standaard zuiger verkrijgen we een betere koeling.
- Plaats slotveerpen recht aan de inlaatzijde.
Op bestelling maken we de zuiger op maat voor wat betreft de penhoogte. De He-Ja zuigers zijn te leveren in de maten; 53,94 -0,95 -0,96 -0,97 -0,98 mm.