Het maken van een expansie uitlaat is geen sinecure. Laat er geen twijfel over bestaan dat het een zeer gecompliceerde zaak is.
Er zijn namelijk bijzonder veel zaken die invloed uitoefenen op de uiteindelijke vorm en op het resultaat. Het komt er eigenlijk op neer dat je er nooit helemaal klaar mee bent. Ook in een ver gevorderd stadium blijft vaak wel een kleine verbetering mogelijk. Zelfs bij de grote racemerken worden nog steeds kleine veranderingen aangebracht. Hierbij gaat het letterlijk om millimeters.
Om de zaak eens anders te benaderen hebben we bij He-Ja R&D ons eens verdiept in het fabriceren van een vario uitlaat. Hier een ontwerp van Henk jager dat bediend wordt door een servo motor.
Hierbij hoort wel een nieuwe besturing bij van RTD inclusief ontsteking en dergelijke.
Deze kit is “Not for sale” en alleen voor eigen gebruik en testwerk. Het geheel is passend gemaakt op een He-Ja type- B-kit voor meer bottem power. De vario uitlaat werk op de wijze dat bij laag toeren de lengte van het gehele uitlaat tracé 25 mm langer is dan bij een toerental boven 11.500. Hierdoor kan men dus meer overtoeren maken met dezelfde afstelling.