De Keihin FCR carburator onder andere gemonteerd op de 4 takt Yamaha modellen van de jaren 2000/01 bezit een diafragma pomp, die bij de vlotterkamer gemonteerd zit.
Door de opening van het bedieningsmechanisme komt ondanks een stofafdichting toch zand en vuil naar binnen, zodat het geheel na enkele keren gebruik er uit ziet als op de foto hier links te zien is.
Daarom is het raadzaam om de carburator regelmatig te demonteren en het diafragma schoon te maken, zodat de functie van het geheel niet in het geding komt.
Om dat te doen worden de 3 schroeven bij de diafragmakamer geopend en het deksel verwijderd, Het deksel wel vasthouden, omdat anders de veer wegspringt.
Daarna kan het diafragma worden schoongemaakt. Ook de bediening kan nu worden uitgenomen en worden gereinigd.
Een nog betere oplossing in deze is de verandering van de carburatorafdekking.
Op de KTM EXC modellen zit dezelfde carburator. Omdat deze nog meer in de vrije lucht zit, monteerde men bij KTM een grotere en meer benedenwaarts gerichte afdekking die het op een Yamaha perfect doet.