Het afgelopen jaar hebben twee gevallen gehad met een CRF250 Honda die niet goed meer wilde trekken en onregelmatig liep. De controlelamp op de linker stuurhelft geeft dan een constante flikkering aan.
Normaal geeft dit systeem een bepaald aantal flikkeringen aan welke men dan moet tellen om na te gaan in het instructieboek wat de storing kan zijn.
De uiteindelijk storing was; geen goede massa naar het frame. Het managementsysteem zoekt dan de massa via de generatorspoel. In het bijbehorende instructieboek worden acht mogelijkheden genoemd, maar deze storing niet.
Het probleem bleek in beide gevallen te liggen aan een niet goed vastzittende massadraad. Honda heeft deze massadraad gemonteerd met de bout van de bovenste linker radiateur ophanging. Zie foto.
Wanneer men dan bijvoorbeeld een radiateursteun extra monteert zal deze bout 6 mm langer gekozen moeten worden. Als dit niet gebeurt kan het gevolg zijn dat de bout los trilt met als gevolg dat ook de aardedraad los komt met alle gevolgen van dien..
Controleer daarom regelmatig deze bevestiging om problemen te voorkomen.
Beter is het om de massadraad met een bout direct naar het frame te geleiden. Honda Japan doet dit wel bij wegracers (zoals de 125cc tweetakt) en monteert veelal een dubbele massa-aansluitingen evenals op vele wegmotoren.