Sake Lemstra wil boven alles op safe rijden

05-11-lemstra001We zijn nog regelmatig in contact met onze voormalige sterrijder Sake Lemstra tegenwoordig woonachtig en werkzaam in het Friese Oosterwolde  en uit zijn archief komt dit artikel uit de Friese Pers.

In de pas zeventienjarige Sake Lemstra uit Jubbega heeft het Friese motorsportwereldje een coureur, die het in zich heeft een hele grote te’ worden. Deze zoon van een fabrikant van plasticwaren zit barstensvol met talent, is leergierig, beschikt over twee goede sponsors en leeft helemaal voor zijn sport.

Er ligt voor de in Wommels geboren Sake Lemstra beslist een grote toekomst weggelegd in de cross, één van de vele facetten van de steeds meer aan populariteit winnende motorsport. Hij zal echter nog heel wat obstakels moeten overwinnen, voordat de weg naar de top is geplaveid.

Het feit, dat hij zo bijzonder serieus met zijn sport bezig is, naast zijn geboren aanleg, wettigt de verwachting, dat hij zal weten door te dringen tot de toppers. Het komt niet zo vaak voor, dat een zeventienjarige zich tweevoudig Nationaal Kampioen kan noemen in zijn klasse.

Met nog drie wedstrijden voor de boeg staat niets meer het prolongeren van het Nederlands kampioenschap op de grasbaan in de 50cc bij de senioren in de weg. Sake Lemstra heeft tot nu toe 184 punten bij elkaar gereden, zijn naaste concurrent Frits Jaspers uit Ommen 121. Alleen domme pech kan de Fries nog van de titel afhouden.

Het moet onwaarschijnlijk worden geacht, dat Sake Lemstra aan die twee vaderlandse grasbaankampioenschappen nog een derde gaat toevoegen.

05-11-lemstra002Rijdt hij dit Jaar zowel grasbaan als cross, in 1981 gaat hij zich helemaal specialiseren op de cross, al blijft de mogelijkheid bestaan, dat hij zo nu en dan bij gebrek, aan beter nog een graantje meepikt op de graspistes. De grasbaan beschouwt hij als een prima leerschool voor de overstap naar de cross, waar nu éénmaal veel meer mogelijkheden liggen. Sake Lemstra: ” Op de grasbaan rijd je zeven rondjes en dan is het gebeurd. De cross is veel avontuurlijker, de concurrentie is er veel heviger en heb je een slechte start, dan kun je die in een cross nog een heel eind goed maken.

Op de grasbaan lukt je dat lang zo gauw niet. Daar komt dan nog bij, dat de cross grote internationale bekendheid heeft”.

De talentvolle renner uit Jubbega maakt volgend jaar zijn debuut als crosser in de 125cc. Sake Lemstra gaat niet helemaal onvoorbereid het crossjaar. 1981 in. Dit jaar rijdt hij ook erg succesvol in de cross bij de 50cc’ers. Kampioen kan hij in deze categorie niet meer worden maar hij heeft nog alle káns op de derde of vierde plaats.

Een 125cc-motor is evenwel heel wat anders dan een 50cc. Vandaar, dat hij momenteel al intensief oefent”op de 125cc. Jan Oenema uit Heerenveen heeft zich bereid verklaard naast zijn plaatsgenoot Henk Jager als tweede sponsor voor Sake Lemstra op te treden, nu hij de stap waagt naar de 125cc-cross.

Sake Lemstra rijdt dit jaar zowel grasbaan als cross op een He-Ja Sachs, hem beschikbaar gesteld door Henk Jager. Lemstra: “Het is gewoon zo, dat ik heel veel, zo niet alles, heb te danken aan Henk Jager. Hij heeft me helemaal gebracht in de motorsport. Dat Jan Oenema er nu bij komt, is in volledig overleg met Henk Jager gegaan”.

In de cross 125cc gaat Sake Lemstra debuteren als junior, komt hij bij de toptien, dan is promotie naar de senioren realiteit. Zo ver is het natuurlijk nog niet, maar met zijn capaciteiten moet dat wel een haalbare kaart zijn. Hij begon in de 50cc op de grasbaan als nieuweling, het jaar daarop was hij junior en weer een jaar later al senior.

Dat moet in de cross ook kunnen. Friesland heeft momenteel in de cross maar drie senioren. Dat trio bestaat uit Klaas Poppinga (Surhuisterveen), Jappie de Jong (Tijnje) en Simon Schram junior (Wolvega). Een vierde senior er bij, is zeker geen overbodige luxe voor het Friese crosswereldje.

05-11-lemstra003

Een waaghals ben ik niet. Mijn standpunt is, boven alles op safe te rijden en niet te gek te doen. Men verwijt mij wel eens, dat ik te weinig waag. Sake’s moeder: “Hij wil de motor rijden en de motor hem niet”. Sake Lemstra is nu bezig aan zijn vierde motorsportseizoen. In zijn huidige woonplaats leeft de motorsport vo1op en zo kon het gebeuren, dat ook hij door de motorsport werd gegrepen.

Zijn eerste motor, een Gebben-Kreidler, verdiende hij gedeeltelijk zelf. Als dertienjarige reed hij zijn eerste wedstrijd en vorig jaar debuteerde hij in de cross.

Qua stijl van rijden vergelijkt Sake Lemstra zich met Jappie de Jong uit Tijnje. De coureur uit Jubbega: ” Wat de wijze van rijden betreft, is Jappie de Jong mijn grote voorbeeld. Wanneer je rijdt als Jappie de Jong: en je zoveel gas geeft als Klaas Poppinga, dan ga je hard.

Sake Lemstra leeft enorm serieus voor zijn sport. Hij drinkt en rookt niet, en staat er een grote wedstrijd op het programma, dan gaat hij op tijd naar bed. Hij heeft zijn spulletjes voor de volle honderd procent in orde en slaat geen conditietraining onder leiding van Yme Brouwer of Geert Abbringh over.

Daar komt bij, dat hij bij zijn manager en sponsor Henk Jager leert, hoe een motor in elkaar zit. Sake Lemstra: “Afgelopen zaterdag in Damwoude was Henk Jager nu eens niet bij me. Ik moet me dan alleen redden en dan is het gemakkelijk, dat je zelf ook weet met welk tandwiel er gereden moet worden”.

Met zijn professionele instelling moet Sake Lemstra het ook in de 125cc cross kunnen maken. Zijn sponsors zijn daarvan overtuigd. “Je zit er bij”, zo heeft Henk Jager hem laten weten. Motortraining doet hij vaak op het bekende circuit “De Prikkerdam nabij Makkinga, maar ook wel in Drachten, op een stuk terrein bij de oude haven, richting industrieterrein. Hij sluit niet uit, dat zijn switch naar de 125cc-cross gewichttraining vereist, ten einde ondermeer krachtiger in de handen en armen te worden.

In vier seizoenen is er heel wat veranderd in zijn eigenlijk nog maar pas begonnen motorsportcarrière. In het begin werd de racemotor naar de wedstrijden vervoerd in een trailer, die normaal was bestemd voor het vervoeren van de paarden van de Lemstra’s naar de concoursen hippique, en de mensen in het rennerskwartier maar lachen.

Nu worden de motoren verplaatst in een bus, die van alle motorgemakken is voorzien. Op de grasbaan heeft hij nummer één, hij is immers de kampioen, en in de cross nummer 41. In de cross is Sake Lemstra te herkennen aan zijn groene He-Ja Shirt en de helm in de nationale kleuren.